Tenk deg Mad Max på ville veier inne i Mütter Museum: en marerittaktig underjordisk verden av overtro, magi og misdannelser – styrt av frykt og undertrykkelse – og bebodd av en hårreisende samling mutanter og maskerte monstre: ansiktsløse stormtropper, parasitter, nakne skikkelser, utstoppede aper, alkymister og andre okkulte redsler.
Velkommen til de utenomjordiske visjonene til den østerrikske kunstneren og regissøren Norbert Pfaffenbichler, og hans 2551-trilogi – en overveldende kombinasjon av avantgardekino, postapokalyptisk sci-fi / horror / monster action, dystopisk politisk mareritt og stumfilmens uttrykksformer (alle tre filmene fortelles uten dialog, med ulik fargetoning).
De endeløse underjordiske labyrintene er filmet i forlatte andre verdenskrigsbunkere i Wien, fylt med groteske masker, industriell og death metal-musikk – et visuelt univers som føles som en smeltedigel av The Brothers Quay, Jan Švankmajer, Joel-Peter Witkin og David Lynch.
Film 1
Tittel: 2551.01 The Kid
Spilletid: 65 minutter
Sjanger: Psykologisk skrekk
Språk: Stumfilm
Produksjonsår: 2021
Alder: 15
En mann redder en gutt, og forsøker senere å kvitte seg med ham – men uten særlig hell. Sammen driver de rundt i en underjordisk verden befolket av groteske, maskekledde skikkelser. Hundre år etter at Chaplin laget sin første spillefilm, The Kid, presenterer Norbert Pfaffenbichler en eksperimentell tolkning i punk-stil – en film som regissøren selv beskriver som en dystopisk slapstickfilm.
Film 2
Tittel 2551.02 The Orgy of the damned
Spilletid: 82 minutter
Sjanger: Psykologisk skrekk
Språk: Stumfilm
Produksjonsår: 2023
Alder: 15
En mann med en apemaske leter etter en gutt med en hette av strie, i en labyrint av fordervelse – et pandemonium av våre mareritt og mørkeste begjær.
Film 3
Tittel: 2551.03 The End
Spilletid: 80 minutter
Sjanger: Psykologisk skrekk
Språk: Stumfilm
Produksjonsår: 2025
Alder: 15
Den siste delen i Norbert Pfaffenbichlers beryktede 2551-trilogi markerer et klimaks og en verdig avslutning på den dystopiske serien. Her beveger vi oss i grenselandet mellom eksperimentell kunst og ren undergrunnstrash – et fiktivt univers preget av forfall, fornedrelse og undertrykkelse.