Ofte stilte spørsmål

Om kino

Kan man ha bursdag på kino?

Vi tilbyr selvfølgelig Kinobursdag. Våre populære kinobursdager feires med mat, drikke, godterier og popcorn – og selvfølgelig med en spennende filmopplevelse til slutt.

Spørsmål om kinobursdag og bestilling av kinobursdag må gjøres på epost til hjertnes@hjertnes.no

For mer utfyllende informasjon, les mer her 

Babykino?

Vi har dessverre ingen Babykino i Hjertnes kulturhus.

Strikkekino?

Ja, vi har av og til strikkekino i samarbeid med de aktuelle butikkene i byen.

Hvilke aldersgrenser gjelder på kino?

Barn med samme alder som aldersgrensen, eller høyere, har lov til å se filmer på kino alene.

Som voksen har du mulighet til å ta med barn som er yngre enn aldersgrensen som er satt på den aktuelle kinofilmen.
Voksenpersonen må være fylt 18 år og ha foresattes tillatelse til å ta med barnet på kino. Dette kalles ledsagerregelen.

  • Alle barn kan gå på film med en 6-årsgrense når de er sammen med foresatte eller med en voksen ledsager som har tillatelse fra foresatte
  • For aldersgrensene 9, 12 og 15 kan du ta med barn som er inntil tre år yngre. 
  • 18-årsgrensen er absolutt. Det vil si at alle må være 18 år for å kunne se filmen
  • Ved 15-års grense praktiserer vi i Hjertnes legitimasjonsplikt. Alle under 20 år må ha med gyldig legitimasjon ved 15 års aldersgrenser eller høyere. Mangler du ID-kort kan fotografi av pass medbringes. 

Ta hensyn
Husk at barn og unge er ulike. Derfor skal du ta hensyn til barnets modenhet og tålegrense når du velger å ta med deg noen på kino som er yngre enn aldersgrensen på filmen. Selv om du for eksempel kan ta med en 6-åring på en film med 9-årsgrense, er det ikke sikkert filmen passer for nettopp dette barnet.

Det er publikums eget ansvar å sjekke hvilke aldersregler som gjelder før du kjøper billetter. Kjøpte billetter til barn som ikke er innenfor aldersreglementet, refunderes dessverre ikke!

Kontroll av aldersgrensene på kino er regulert i beskyttelsesloven. Den kan du lese mer om her 

https://www.barnevakten.no/skole/beskyttelsesloven-aldersmerking-i-alle-medier/

Her kan du lese hele loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2015-02-06-7

Hvilke rabattordninger finnes på kino?

Hjertnes har i dag kun én fast rabattordning på kinobilletter. Rabatten er rettet mot barnefamilier og er todelt. Disse filmene starter i hovedsak visning før kl 18.00.

Generelt

Barne- og familierabatten ligger fast inne som en generell rabatt på alle visninger hvor barn og familier er målgruppe. Dette er uavhengig av hvor mange billetter som blir kjøpt hvis du handler med billettkategorien Normalbillett internett. Denne generelle rabatten gir ca.15% lavere pris.

Familiebilletten

Er dere 3 eller flere samlet hvorav minst én deltaker er barn, kan dere velge å kjøpe Familiebillett Internet. Denne gir en ekstra rabatt og utløses ved at man velger denne kategorien i kjøpsprosessen.  Familiebilletten gir deg hele 22% rabatt. 

I tillegg kan du få billigere kino ved å besøke disse mer eller mindre faste arrangementene: 

Familiens Dag

Siste søndag i hver måned arrangeres det en familiens dag på kino. Dette gjelder barne- og familiefilmene som starter før kl 18.00. Her oppnår du en rabatt på 25% på billettene og opptil 35% på utvalgte varer i Hjertneskiosken. Les mer om Familens dag her 

Dagkino / DKV kino

Dagkino hver tirsdag i sesong er rettet mot seniorer og tilbyr ca 15% rimeligere billett. I tillegg samarbeider vi med DKV (Den Kulturelle Vandringsstaven) første tirsdag i  måneden, hvor billettprisen er nær 50% av normal billettpris. Med sesong menes vanligvis september – mai. 

Det serveres dessuten gratis enkel bevertning ved disse forestillingene på dagtid.

Forbehold om endringer og at enkelte tirsdager ikke kan arrangeres pga andre arrangement.

Våre rabatter er gyldig uavhengig av salgskanal (internett, automat eller kiosk).

Billett

Hvordan fungerer eBillett?

Hjertnes kulturhus benytter Ebillett som billettsystem. Derfor kan du kjøpe billetter både via Ebillett.no direkte og via vår nettside, Hjertnes.no. Ved kjøp av billetter på nett får du billetten tilsendt på epost med avsender Ebillett.no. Hvis du har epost-løsning på din telefon kan du vise vedlegget i eposten som e-billett fra telefon eller (I)pad.
Hvis du ikke mottar billetten på epost, sjekk søppelpost i innboksen din og sjekk også om du evt har skrivefeil i epostadressen din.
Trenger du hjelp, send oss en epost til hjertnes@hjertnes.no

Ved kjøp av billetter hos oss på internett (gjelder både Ebillett.no og Hjertnes.no), må du opprette en profil for at vi skal vite hvem som har kjøpt billetten og hvor den skal sendes. Følg anvisningene på skjermen.

 

Ebillett har egen App

Bilde av eBillett app ikon som lenker mer informasjon om appen

Ved kjøp av billetter kan du eventuelt laste ned appen Ebillett på din telefon eller (i)pad og kjøpe billetter til både kino og kultur ved hjelp av denne. Da viser du billetten kun elektronisk i inngangen. Her må du også lage en profil av samme årsak som over.

Empty alt attribute

Hvordan vet jeg at mine kjøp er under trygg betaling?

Generelt
eBillett bruker Netaxept som betalingsleverandør for kredittkort. Netaxept er en av Nordens største leverandører av betalingstjenester.

Håndtering av kortopplysninger
eBillett hverken lagrer eller håndterer dine kortopplysninger. Dette håndteres av Netaxept. For lagret kort blir kortopplysningene dine lagret med høy sikkerhet hos Netaxept som er PCI-DSS sertifisert

3D-secure
Vi benytter oss også av 3D-secure for å sikre betalingene ytterligere. Dette er en standard utviklet av kortselskapene for å autentisere kortholderen. Dette er i praksis løst litt forskjellig avhengig av kortutstederen, men i Norge er dette i hovedsak ved hjelp av BankID. Banker kan i noen tilfeller også benytte seg av for eksempel engangspassord på sms. Dersom du har spørsmål om 3D-secure eller BankID ber vi om at du tar kontakt med din bank

Følger vi ledsagerbevisordningen?

Til alle kulturarrangement og kinoforestillinger i Hjertnes kulturhus får de som har gyldig ledsagerbevis fribillett til arrangementet når de assisterer personer som har behov for assistanse av ledsager. Dette forutsetter kjøp av minst én ordinær billett. 

Kjøp av ledsagerbilletter må gjøres over disk ved et av våre salgspunkter eller ved å ta kontakt på e-post hjertnes@hjertnes.no for reservasjon. Ledsagerbevis fremvises når man henter billettene.

Kan jeg kjøpe gavekort hos dere?

Hos oss kan du kjøpe gavekort både på nett og over disk. På nett kommer gavekortet ut som en predefinert print i noen ulike varianter. Når det kjøpes over disk, får du et dekorativt plastkort med et like dekorativt omslag.

Du kan benytte våre gavekort både til kjøp av billetter og til produkter i Hjertneskiosken. Gavekortet kan benyttes på alle forestillinger vi selger billetter til uansett om dette foregår på andre arenaer. Hos oss kan du også benytte Sentrumsgavekortet, men kun ved kjøp over disk.

Dersom ikke hele beløpet blir brukt vil resten bli stående som disponibel saldo fram til kortet går ut eller blir brukt opp.
Dersom beløpet på gavekortet ikke strekker til å dekke beløpet kan det resterende betales med kredittkort. (Beløpet kan også fylles opp INNENFOR gyldighetsdato. Da vil ny gyldighetsdato gjelde for kortet).

Les mer om hvordan du kan glede dine nærmeste med å kjøpe en opplevelse i form av gavekort her 

Kan jeg få refusjon på kjøpte billetter?

Vi har i utgangspunktet ingen refusjon av kjøpte billetter. Her følges samme regler i kjøpsloven som gjelder for feriereiser.  Både på kino og kulturarrangementer kan vi i noen sammenheng bytte billetter til annen forestilling hvis samme arrangør har flere spilledatoer på samme forestilling eller det er flere visninger av samme kinofilm.

Utover dette refunderes ikke kjøpte billetter med mindre man kan vise til en alvorlig oppstått situasjon hos seg selv eller i sin nære krets. Ved slike situasjoner vil det i samråd med arrangør vurderes om refusjon skal kunne godtas. Har man kjøpt flere billetter, kan det skje at kun billetten til den det gjelder blir refundert. 

 

Ved bytte av forestilling

Når det gjelder kulturarrangementer, kan vi som nevnt over kun foreta bytte av dag hvis samme arrangør har flere spilledatoer på samme forestilling.

Hvis du ønsker å endre/bytte til annen forestilling:

  1. Ta med deg utskrift av kvittering/billett for det kjøpet som er gjort til et av våre salgspunkter og foreta et fysisk bytte av forestilling der.
  2. Ta kontakt med hjertnes@hjertnes.no og si hvilken forestilling du vil bytte til. Hvis det er ledige plasser, får du en ny epost med nye billetter. Slett gjerne din opprinnelige bestilling for å unngå misforståelser.  

 

Ved spørsmål om refusjon

Send epost til hjertnes@hjertnes.no og beskriv hvorfor du ønsker å be om refusjon. Pass på å oppgi den epostadressen du benyttet ved kjøp av billettene. Hvis henvendelsen gjelder en ekstern arrangør vi selger billetter for, vil vi sende henvendelsen til arrangør. Ved en evt aksept for refusjon, sendes saken til Ebillett for ekspedering hvis du har kjøpt billettene på internett. Kjøp over disk må refunderes lokalt hos oss. Delvise refusjoner på et kjøp av flere billetter, må også refunderes lokalt. Det tar ulikt antall dager før du har dette på konto, 5 – 10 dager. 

Hvis du har kjøpt billettene ved et av våre salgspunkter må du sende med kopi av billettene i eposten til hjertnes@hjertnes.no

Hvor kan jeg kjøpe billetter manuelt?

Vi selger billetter i skranke og automat hos Biblioteket på dagtid fra kl 10.00 og fram til kl 15.30 (hverdager) og til 14.30 (helg) eller i Bibliotekets øvrige åpningstid hvis andre tidspunkter skulle inntreffe.

På ettermiddag/kveldstid etter kl 15.30/14.30 selger vi billetter i Hjertneskiosken. 

Se åpningstider bibliotek her: Åpningstider | Sandefjordbibliotekene
Ellers hovedsakelig 30 minutter før forestillingsstart.

Hva gjør jeg dersom jeg ikke får mitt billettkjøp på epost?

Hvis du ikke mottar billettekjøpet på epost, sjekk søppelpost i innboksen din og sjekk også om du evt har skrivefeil i epostadressen din.
Trenger du hjelp, send en epost til hjertnes@hjertnes.no – da sender vi deg billettene på nytt, og sjekker samtidig om/at din epostadresse er riktig.

Generelt

Hvor kan jeg parkere?

Du finner gode parkeringsmuligheter både i umiddelbar nærhet av Hjertnes kulturhus, og (med relativt kort gåavstand) ellers i Sandefjord sentrum. Nærmeste parkeringsplass finner du sør for Hjertnes kulturhus inntil Sandefjordsveien like bak/langs Scandic Park Sandefjord. Det er også en stor plass videre lenger sør – nedenfor Scandic Park Sandefjord – mot sjøen. Ta av til venstre i lyskrysset sør for Park og så umiddelbart til høyre på P-plassområdet hvis du kommer nordfra.

Det er også god plass på Tivolitomta, den store plassen rett nord for fergeleiet.  Her kjører du ut av avkjørsel nr 2 i rundkjøringen rundt monumentet, inn i Jernbanealleen og deretter til høyre inn på P-plassområdet før taxistassjonen.

Nærmeste innendørs p-plass finner du i Søebergkvartalet vis-a-vis Kopi Partner/Designa kjøkken i Dronningens gate. På kveldstid etter kl 18.00 i hverdagen og kl 16.00 på lørdag kan det også parkeres i gatene – såkalt kantstein-parkering.

Parkeringsplassene nærmest Hjertnes er gratis etter kl 18.00 i hverdagen og kl 16.00 på lørdag

Hvor kan jeg overnatte i Sandefjord?

Trenger du overnatting i Sandefjord enten i forbindelse med et kulturbesøk eller kurs/konferanse, kan byen by på mange alternativer. Sjekk Visit Sandefjord for de alternative hotellene som kan benyttes:  

https://www.visitvestfold.com/no/sandefjord/overnatting/

Evt andre overnattingsløsninger kan du f eks sjekke på Airbnb

https://www.airbnb.no/s/Sandefjord/homes 

Tilrettelagt for hørselshemmede?

Teleslynge er installert i Harmonie arena, Sal 1 og Sal 2.

Har Hjertnes kulturhus betjent garderobe?

Nei, vi har ikke det til vanlig. Ved helt spesielle anledninger kan det likevel forekomme. Ved kulturarrangementer har vi normalt ubetjente garderobevogner som oftest er plassert til høyre innenfor hovedinngangen til foajeen, men kan også bli plassert andre steder i foajeen. Ikke la verdisaker ligge i lommer eller liknende. Hjertnes kulturhus har intet ansvar ved eventuelle tyverier.

Hvor finner jeg praktisk informasjon om Hjertnes kulturhus?

Alle henvendelser: hjertnes@hjertnes.no

Telefon 33 41 67 60

Åpningstider

Administrasjon:
Mandag – fredag: 08.00 – 15.30
Lørdag og søndag: Stengt

Kino og kulturarrangement: 
Hjertnes kulturhus åpner normalt 30 minutter før første oppsatte forestilling. Da er også Hjertneskiosken normalt åpen.
Se www.hjertnes.no for oppdatert program og klokkeslett.

Hjertnes kulturhus – kjøp av billetter:
Billetter kjøpes digitalt på www.hjertnes.no. Manuelle billettluker følger åpningstidene til Sandefjord bibliotek (fra kl 10.00) og Hjertnes kulturhus.
Se åpningstider bibliotek her: Åpningstider | Sandefjordbibliotekene

Hvor finner jeg inngangen til kulturhuset?

På dagtid benyttes ofte inngang via Biblioteket og til venstre rett innenfor. Her finner du også kontorene til administrasjonen. 

Ved arrangementer og kino har Hjertnes kulturhus to innganger. Inngang til Sal 1, 2 og 3 skjer vanligvis via hovedinngangen fra rådhustorget på vestsiden av huset og inn i felles foajé og Hjertneskiosken. Inngang til Harmonie arena skjer vanligvis via inngangen i Badeparken. Men…  Begge disse inngangene kan stort sett også benyttes universalt og har tilgang til de samme fasilitetene i kulturhuset (kiosk, toalett, garderobevogner etc).