15. november
Maria Mena
SAL 1
Hvor: | Hjertnes foajéscenen |
---|
Opera – operette – romanser – musikal
Musikk i Sandefjord Kirke (MiSK) har i en årrekke invitert til en serie av festlige lørdagsoperaer i Hjertnesfoajéen, senere også i Bølgen, Larvik, under de månedlige «MiSK-helgene». Et stort og trofast publikum får her stifte bekjentskap med fremragende sangere i en hyggelig atmosfære.
Denne lørdagen får vi oppleve:
Beate Mordal, sopran
William Wallace, tenor
Ivar Anton Waagaard, klaver
Salg av kaffe og fersk bakst.
Beate Mordal er født og oppvokst i Molde hvor interessen og utdannelsen i både jazz og klassisk sang vokste. Hun tok så bachelor i Trondheim og Operaakademiet i København, og ble ferdig der i 2015. Samme år debuterte hun på den kongelige danske opera, som Papagena i Tryllefløyten. Siden har hun sunget mye i utlandet, og hver sommer i Aix-en-Provence, hvor hun i år (2021) debuterte med London Symfoniorkester med ny musikk av Kaija Saariaho. Hun debuterte også tidligere i år som Vitellia i Mozart’s La Clemenza di Tito med Bergen Nasjonal Opera, hvor hun også var Artist in Residence (2019-2021). Hun har i 2023 deibutert ved The Royal Opera House, Covent Garden i London (Innocence av Saariaho), og ved San Fransisco Opera i 2024 i samme produksjon.
Hun debuterte også i en annen nyskrevet verdenspremiere av George Benjamin (Picture A Day Like This) i både Aix og ved Covent Garden, i 2023 og skal turnere videre med denne produksjonen Europa rundt i 24/25.
Beate har blitt en ettertraktet konsert sanger i tillegg til opera og skuespill - hvor hun ofte kombinerer stilartene jazz, musikal og opera. Hun synger ofte med både DR-Symfoniorkester og Bergen filharmoniske og diverse orkestre med bredt repertoar.
William Wallace, vinner av London Händel Singing Competition 2016, ble uteksaminert fra National Opera Studio og Royal College of Music. William har jobbet med eminente dirigenter som Laurence Cummings, William Christie, Jorg Straube, Anthony Negus, Brian Kay og Julian Perkins.
William debuterte på Longborough Festival Opera i juni 2018 som Steuermann i Den Flygende Hollender og spilte rollen som Grimoaldo i Händels Rodelinda med Cambridge Handel Opera Company. Han debuterte i Wigmore Hall og fremførte Ahasverus i Händels oratorium, Esther, for London Händel-festival og som Jonathan i Alexander Balus for Internationale Händel-Festspiele Göttingen i mai 2018.
I løpet av 2019 fremførte William Belfiore i Mozarts La Finta Giardiniera med Israeli Opera og kom tilbake i 2022 for å spille rollen som Beppe i Pagliacci og Alessandro i Mozarts Il Re Pastore. Han sang Haydns Skapelsen i Athen med Brian Kay, og evangelisten og tenorsolisten i Matteuspasjonen i Hannover Marktkirche med Jorg Straube, påsken 2019. William spilte inn en konsertforestilling av Margaret Catchpole: Two Worlds Apart, på Snape Maltings, og skapte rollen som Claudius, i en ny moderne opera, I Claudius, på turné i Spania. William sang Tamino i Die Zauberflote og Alfredo i La Traviata for Opera de Baugé. Høsten 2020 sang han rollen som grev Almaviva i Il Barbiere di siviglia for Opera Project i Bristol.
William dekket Arbante for Glyndebourne Festivals produksjon av Hipermestra, og Ferrando for Gyndebournes 2017 Tour of Così-fan Tutte. Han hadde også rollen som Tamino i Tryllefløyten med Mid Wales Opera, The Sailor and The Spirit i Les Arts Florrisants produksjon av Dido og Aeneas, og tittelrollen i Thomas Arnes Alfred for The Northern Opera Group.
Williams omfattende oratorier og konsertrepertoar inkluderer Mozarts Requiem, Mendelssohns Elijah, Rossinis Petite Messe Solenelle, Händels Messias, Joseph and His Brethren, Esther, Theodora, Judas Maccabeus, Acis and Galatea, Haydns Skapelsen, Nelson Messe og Harmoniemesse og Saint-Saëns’ juleoratorium og Bachs kantater, Magnificat og pasjoner (som evangelist og tenorsolist). Han har hatt to opptredener på BBC Radio 3s In Tune der han synger Händel og Britten, og han var solist i Messias i Albert Hall og på St. George Hanover Square for London Händel Society.
Under MiSKs påskefestival i mars i år høstet han mange lovord for sin opptreden som evangelisten i Bachs storverk «Matteuspasjonen».
Ivar Anton Waagaard (f. 1955) er førsteamanuensis i akkompagnement. Han har turnert i USA, flere europeiske land og over hele Norge med blant andre sangerne Solveig Kringlebotn, Anne Lise Berntsen og munnspilleren Sigmund Groven. Han har opptrådt flere ganger på Festspillene i Bergen, og ellers på Nordlysfestivalen, Oslo kammermusikkfestival, Vestfoldfestspillene, Vinterfestspillene på Røros, Olavsfestdagene, Kristiansund operafestuke, Trondheim kammermusikkfestival, Festspillene i Harstad og Nordland musikkfestuke.
Waagaard har spilt konserter med Ole Edvard Antonsen, Arve Tellefsen, Truls Mørk, Aage Kvalbein, Randi Stene, Elisabeth Nordberg Schulz, Per Vollestad, Isa Gericke, Eir Inderhaug, Mari Eriksmoen, Silvia Moi, Tone Braaten, Marius Roth Christensen, Johannes Weisser, Thomas Ruud, Trond Halstein Moe, Yngve Søberg, Tora Augestad, Jannike Kruse, Nordic Tenors, visesangeren Lars Klevstrand m.fl. og har vært med på et hundretalls radio- og TV-innspillinger, flere titalls plateinnspillinger, samt innspillinger av musikk til filmer, radioteater og TV-teater. Han har også vært orkesterpianist i KORK en rekke ganger.
Fra 1995 til 2007 var Waagaard fast akkompagnatør på Dronning Sonja internasjonale musikkonkurranse, og han har vært repetitør på Statens Operahøyskole, Statens Teaterhøyskole og Den Norske Opera.
Søket ditt ga dessverre ingen treff.