1

War Lord

Nyskrevet kirkemusikal/oratorium bygd på historien om David og Batsheba med musikk av Kjetil Bjerkestrand og tekst av Erling Pedersen.

De fleste kjenner vel historien fra Det gamle testamente, om David, Israels krigerkonge, og Batsheba, soldathustruen som han får barn med. Forfatteren har løftet temaet inn i vår samtid, med et sideblikk på det som skjer i Midt-Østen.
Larviksbaserte Erling Pedersen (72) har en livslang karriere bak seg som forfatter og dramatiker. Komponisten Kjetil Bjerkestrand ble han godt kjent med da denne skrev musikken til flere av stykkene i Herregårdsspillet. Nå samarbeider de altså igjen.

Medvirkende:

Marianne Folkestad Jahren – Batsheba
Martin Hatlo – David

Sandefjord kammerkor

Sandefjord Blåsekvartett:
Siri Andersen - fløyte
Ane Pedersen - klarinett
Cecilie Therese Nereng - horn
Christine Lillebø - fagott

Sammensatt orkester med:
Kjetil Bjerkestrand – klaver/synth
Torkil Myhre – gitar
Jo Berger Myhre – bass
Lars Fremmerlid – perkusjon
Bendik Engebretsen – fiolin
Elin Hoffart – cello

Svein Rustad – dirigent

 

  

Marianne Folkestad Jahren

Den norske sopranen Marianne Folkestad Jahren er utdannet ved Barratt Due musikkinstitutt og Statens operahøgskole i Oslo. Fra 2007 til 2010 var hun tilknyttet solistensemblet ved Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf. Der sang hun roller som blant annet Jano i Janáceks Jenufa, Hirt i Wagners Tannhäuser, Blumenmädchen i Wagners Parsifal, samt to roller i Gustave Charpentiers Louise regissert av Christof Loy.

Andre engasjementer inkluderer blant annet Michal i Händels Saul ved Vadstena Operafestival, Erich laquai i Geir Tveitts Jeppe på Bjerget ved Operaen i Kristiansund, Echo i Strauss` Ariadne auf Naxos ved Nordnorsk Opera og symfoniorkester og Choryphee i Glucks Alceste ved Festival d’Aix en Provence.

Produksjoner i 2019 inkluderer Poulencs La voix humaine i Oslo med Simsalabim productions,The Young Woman i Gisle Kverndokks Upon this Handful of Earth under Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival og rollen "Ines" i Il trovatore av G. Verdi for Opera Østfold.

Marianne mottok Arve Tellefsens talentpris i 2008.

Martin Hatlo 

Den norske bassbarytonen Martin Hatlo har tidligere studert ved Barratt Due musikkinstitutt, ved det Kongelig Danske Musikkonservatorium under Susanna Eken, og med Anne Margrethe Dahl på Operaakademiet ved Det Kongelige Teater i København.

?I sesongene 17/18 og 18/19 var han ved Nasjonaloperaen i Oslo, hvor han var med i produksjoner som Tosca (Puccini), Barberen i Sevilla (Rossini), Heimferd (Irgens-Jensen), La Traviata (Verdi) og gjorde Masetto i  Don Giovanni (Mozart), Talpa og Betto di Signa i Puccinis Il Trittico og Donald i Brittens Billy Budd.

Han er en etterspurt konsert- og oratoriesanger og er jevnlig solist i verker som Juleoratoriet og Johannespassjonen av Bach og Händels Messias. Utover dette har han også medvirket som solist i blant annet Rossinis Petite Messe Solennelle, Mozarts Krönungsmesse og Requiem og Bethoveens 9. Symfoni. Høsten 2015, mottok han 2. pris i Copenhagen International Lied Duo Competition sammen med pianist Kristoffer Hyldig, som han har et aktivt liedsamarbeid med.

Av andre roller kan nevnes en anmelderrost Falstaff i Nicolais Die lustige Weiber von Windsor ved Theater Rudolstadt, Francis i Boulevard Solitude ved det Kongelige Teater, Don Alfonso i Mozarts Così fan Tutte og Colline i La Bohéme på Opera Ytterøya.

 Neste sesong vil han blant annet være å se ved Nasjonaloperaen i Wagners Die Meistersinger og som Bartolo i Ringsakeroperaens oppsetning av Barberen i Sevilla.

 

 

   
_
_
_